Wagenings Kleinkoor
Scroll omlaag voor meer info!

Wie zijn wij?

Het Wagenings Kleinkoor is een klein vocaal ensemble van rond de 24 leden. Onder de artistieke leiding van dirigent Jan Maas zingen we meerstemmige klassieke muziek. De programmakeuze is thematisch en varieert van renaissance tot hedendaags. Onder 'Uitvoering gemist' staat een overzicht van de muziek die we gezongen hebben de afgelopen jaren.

Plezier in het samen zingen is belangrijk bij het WKK; we zingen immers voor de lol, en we zingen graag met elkaar. We streven echter wel kwaliteit na: ons doel is om het repertoire zo goed mogelijk te zingen, en hier steeds beter in te worden. We werken met repetitieschema's zodat de repetities thuis voorbereid kunnen worden.

We repeteren wekelijks op de woensdagavond. Daarnaast hebben we een repetitieweekend in elke oefenperiode rond een programma. Gedurende dat weekend wordt er intensief gewerkt aan het repertoire, maar hebben we ook veel lol. Na afloop van de repetitie gaat er altijd wel een stel even naar de kroeg, en de eerste woensdag van de maand borrelen we in de Fietsclub zelf.

Eén à twee keer per jaar verzorgen we een concert in Wageningen en omgeving. Doorgaans zingen we à capella, soms ook werken we samen met instrumentale ensembles of solisten. Bij gelegenheid werken we mee aan speciale concerten, zoals in het kader van Wageningen 750 jaar in 2013. We geven ook graag (al dan niet op verzoek) tussentijdse concertjes.

Onze dirigent: Jan Maas

Sinds de nazomer van 2008 staan wij onder gedreven leiding van Jan Maas (*1955). Als musicus is Jan opgeleid aan het Brabants conservatorium, aanvankelijk als muziekdocent voor de middelbare school en later als koordirigent. Als tenor in het Vocaal Ensemble van het Brabants Conservatorium heeft hij veel repertoirekennis opgedaan, waarbij de nadruk lag op renaissancemuziek. Hij volgde ook enkele cursussen dirigeren bij Lucas Vis.

Jan was cursusleider koordirectie bij de Sint Gregoriusvereniging en later ook bij het Centrum voor Amateurkunst in Tilburg. In die hoedanigheid werd hij regelmatig als jurylid gevraagd voor koorfestivals.
Hij dirigeerde onder andere Kamerkoor Canta Libre uit Schijndel, Het Veghels Kamerkoor en Papageno, een operakoor in Nijmegen. Jan is gedurende 25 jaar dirigent geweest van het Lambertuskoor in Veghel. Met dit koor voerde hij ook enkele grote werken uit als de Krönungsmesse en als afscheid ‘The armed man’. Tijdens zijn studie koordirectie verhuisde het conservatorium naar het centrum van Tilburg. Ter gelegenheid van het afscheid van het oude gebouw heeft Jan een scenische uitvoering van het requiem van John Rutter uitgevoerd.

Jan staat niet alleen voor het Wagenings KleinKoor maar dirigeert ook het kamerkoor Allegrezza in Eindhoven.
Naast koordirigent was hij docent wiskunde aan het Titus-Brandsmalyceum in Oss en is hij begeleider van hoogbegaafde leerlingen.